mgr inż. Joanna Rejnowska
PLAN PRACY RZECZNIKA PRAW UCZNIA
Prawa i obowiązki szkolnego rzecznika praw ucznia:
– Egzekwowanie i przestrzeganie przepisów prawnych dotyczących uczniów.
– Proponowanie nowych przepisów dotyczących uczniów.
– Uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej z prawem przedstawienia na jej forum
problemów przestrzegania praw ucznia.
Zakres obowiązków Szkolnego Rzecznika Praw Ucznia:
Szkolny Rzecznik może:
– Rozmawiać z nauczycielem uczestniczącym w problemie.
– Rozmawiać i zasięgać rady pedagoga szkolnego.
– Organizować konfrontacje wyjaśniające.
– Za zgodą ucznia uczestniczyć w konfrontacjach dyrekcji z rodzicami i danym nauczycielem.
– Inicjować działania w szkole na rzecz upowszechniania praw dziecka i ucznia.
Rzecznik Praw Ucznia podejmuje działania na rzecz zapewnienia uczniom warunków do
pełnego i harmonijnego rozwoju i poszanowania ich godności. Stoi na straży praw ucznia
określonych w Konstytucji RP, Konwencji o Prawach Dziecka, ustawie o systemie oświaty i
innych przepisach prawa, a w szczególności:
– prawa do rzetelnej informacji
– prawa do bezpiecznej nauki
– prawa do życia bez przemocy i poniżania
– prawa do wypowiedzi
– prawa do stowarzyszenia
– prawa do swobody myśli, sumienia, religii.
Działania Rzecznika zmierzają do ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem,
wyzyskiem, demoralizacją, zaniedbaniem oraz innym złym traktowaniem.
Wszystkie działania podejmuje się w najlepiej rozumianym interesie każdego ucznia.
Rzecznik zobowiązany jest do udostępnienia zainteresowanym wszelkich szkolnych
regulaminów, informowanie o prawach ucznia i obywatela. Uczeń może wystąpić do
niego wcelu uzyskania porady lub wyjaśnienia, a także z prośbą o pomoc w sprawach
problematycznych, spornych i nietypowych.
Rzecznik może wystąpić nie tylko w interesie indywidualnego dziecka, ale także całego
zespołu- grupy uczniów, nawet całej klasy.
Uczeń zawsze może być pewien dyskrecji ze strony Rzecznika Praw Ucznia i z całą
pewnością nie podejmie on żadnych działań bez zgody ucznia lub jego rodziców.
Sytuacje konfliktowe są rozwiązywane przy współdziałaniu wszystkich zainteresowanych
stron. Spory rozstrzyga się na zasadzie negocjacji, porozumienia i wzajemnego poszanowania
stron. Rzecznik Praw Ucznia po dokładnym wyjaśnieniu wszystkich okoliczności sprawy
dąży do polubownego załatwienia sprawy, pełniąc funkcję mediacyjną między stronami w
konflikcie. Wszystkie informacje uzyskane przez Rzecznika w toku postępowania
mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
Rzecznik nie może wyręczać wychowawcy w pełnieniu jego obowiązków.
Prawa ucznia określone są w następujących dokumentach:
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych z dn. 20 listopada 1989 roku, ratyfikowana przez Polskę dn. 30 kwietnia
1991 roku ( Dz. U. Nr 120 poz. 526, 527)
- Ustawa o systemie Oświaty z dn.18 lutego 1991 roku ( Dz. U. Nr 95 poz. 452 z
późniejszymi zmianami)
WAŻNE TELEFONY:
116-111 – bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży prowadzony przez Fundację Dzieci Niczyje ( www.fdn.pl)
0 800 12 12 12- Dziecięcy telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka
0 800 120 002- „Niebieska linia”- przemoc w rodzinie
0 800 100 100- „Helpline” – pomoc młodym Internautom w sytuacjach zagrożenia w Internecie oraz podczas korzystania z telefonów komórkowych.